KURS /Idébank

I vårt opplegg bruker vi kun GRATIS TJENESTER som vi finner i skyen. Dette innebærer at elevene har tilgang til alle ressurser, tekst og bilder både hjemme og på skolen, uavhengig av hvilke program de selv har. Dette er også ressurser som elevene kan bruke resten av livet, og ikke minst i andre læringssituasjoner i skolehverdagen. Vi utvikler digital kompetanse.

Her finner du flere ulike videokapitler, lenker og PDF dokumenter med informasjon og veiledninger for ulike nivåer ref. produksjon av skoleavis. Alt dette er tenkt både som opplæringsmateriell men også som en idébank / diskusjonsgrunnlag lokalt for valg av oppstart på et lokalt tilpasset nivå.

Nedover i denne kolonnen vil det fortløpende bli lagt ut lenker til noen idéer og forslag, mens høyre kolonne er inndelt i ulike kapitler med steg for steg veiledning i hvordan opprette og bruke en gratis nettjeneste for distribusjon av skoleavisen, og videoer som viser noen grunnleggende funksjoner både innen tekst, foto og video.

Våre hovedressurser finner dere ved å gå til vår hovedside IKT Forlaget og klikke bildet av innlogging i ItsLearning, og bruke brukernavn og passord som er skrevet inn i bildet. Når du er innlogget på vår side i ItsLearning går du opp til venstre "Gå til...." og i rullemenyen finner du mange ulike kurs.

Vår egen øveside ved Buøy Skole 2012/2012

udir.no Læreplan, Medier og Informasjon

Avis i skolen

Andre ressurser: Ved å logge inn på våre sider i ItsLearning (beskrevet ovenfor) er det også kurs i det å bruke gratistjenesten WIX for distribusjon av skoleavisen, hvordan redigere fotografier "i skyen" med fotoprogrammet PIXLR (tilnærmet PhotoShop), videoredigering i WeVideo og på YouTube.

Kort om Copyright / Creative Commons HER
Bok: Creative Commons for Alle, Peter Leth (dansk)

Opprett en felles lagringsplass for tekst og bilder, som samtidig er et sted alt kan skrives og redigeres før det legges inn i Blogger /nettstedet for skoleavisen SkyDrive (Microsoft)

Hvordan opprette og bruke SkyDrive? Se videoene ved å klikke Playsymbolet til høyre.

Avis

Hva skal dere formidle? SPENNENDE!

Lykke til!

Haldor Lønningdal
Redaktør og produsent
IKT Forlaget
Lærer Buøy skole, Stavanger

GRUNNLEGGENDE i BLOGGER

Ved å klikke lenkene under åpner det seg en ny side der videoen spilles av. Når videoen starter å spille av kan du holde musepekeren over høyre, nedre hjørne og velge Full Skjerm Visning. Klikk Esc eller klikk nede i høyre hjørne på videosymbolet for å avslutte full skjerm visning.

01_Blogger_OppretteGmailKonto_til_deling

02_Blogger_Registrere_ny_Blogg_og_Grabber

03_Blogger_First_Blogg

04_Blogger_First_publish